ISO 9001

ISO 9001 > ISO 9001 kwaliteitsmanagementsysteem norm > wat_is_iso_9001 ?

Wat is ISO 9001?

ISO 9001 kwaliteitsmanagementsystemen
De ISO 9001 is een norm of standaard met certificering eisen voor kwaliteitssystemen. De herziene ISO 9001:2015 norm van de "ISO", de International Standardization Organization in Genève is nu een ISO-certificering en ISO-certificatie norm geworden met certificering eisen voor de kwaliteit van de organisatie. De "ISO normen" zijn in 2018 herzien. De ISO 90012008 is niet meer certificeerbaar.
De ISO 9001:2008 norm was een certificeringstandaard met eisen voor de kwaliteit van producten en diensten.
Het ISO9001:2015 kwaliteitsmanagement certificaat eist van organisaties het voldoen aan: kennis van perceptie van de klant met betrekking tot de eigen organisatie, continue verbetering van de organisatie, processen en procedures. ISO 9001:2015 vraagt ook voldoen aan wet- en regelgeving.
Certificeringresultaat nieuwe ISO 9001norm: hogere klanttevredenheid en verbetering van proceskwaliteit en werkwijzen in plaats van procedures, documenten en kwaliteitscontroles.

ISO 9001 :2008

De ISO 9001:2008 kwaliteitsmanagementsysteem norm eiste kwaliteit (goede producten en diensten) door kwaliteitsbeleid vast te stellen en afwijkingen in kwaliteit te analyseren. Deze ISO 9001 vroeg vervolgens de resultaten van die beoordeling te gebruiken voor verbetering. Volgens de ISO 9001 normeisen werd de resulterende product-kwaliteit met kwaliteitsborging technieken geconsolideerd.

ISO 9001:2015

De ISO 9001:2015 kwaliteitsmanagement norm verlangt nog steeds kwaliteitsbeleid. De ISO 9001 vraagt nog controle van kwaliteit van producten en diensten en kwaliteitsborgingstechnieken zodat de met ISO 9001 bereikte resultaten en doelstellingen behouden blijven.
Deze ISO 9001-2015 standaard voor kwaliteitsmanagement vraagt echter ook beoordeling van bedrijfsrisico’s vooraf en analyse van processen en procedures. Met ISO 9001:2015 wordt tenslotte de kwaliteit van de organisatie via de analyse en directiebeoordeling beoordeeld.
ISO 9001 kwaliteitsmanagementsystemen zijn daarmee echte managementsystemen geworden.

ISO 9001 kwaliteitsmanagement

De ISO 9001 geeft middelen om de kwaliteit van de organisatie te verbeteren. Deze ISO 9001 kwaliteitsmiddelen zijn de contextanalyse, de bedrijfsdoelstellingen en de directiebeoordeling. De bureaucratie is in de nieuwe ISO 9001:2015 norm afgeschaft. Een goed ISO 9001 kwaliteitssysteem vraagt geen bureaucratie maar aantoonbare resultaten op basis van het werken met de ISO 9001 “Best Practices”.

ISO 9001 managementsysteem norm invoeren?

U wilt ook zo’n ISO 9001 kwaliteitsmanagementsysteem volgens de ISO 9001:2015 norm met meetbare resultaten? U wilt ook een ISO 9001 kwaliteit certificaat?
Vraag dan een offerte aan of meer informatie over ISO 9001.

Klik hier >> info offerte ISO 9001 kwaliteitsmanagementsystemen.