ISO certificering

ISO certificering is een beoordeling (externe audit) test en controle om te onderzoeken of de organisatie personeel en medewerkers voldoen aan de eisen, conform een internationaal erkende en wereldwijd geaccepteerde ISO norm.
ISO certificering is de bevestiging van de kenmerken en meetbare eigenschappen, status en kwaliteit van de organisatie voldoen aan de geëiste voorwaarden. Het ISO certificaat wordt verleend na vaststelling van conformiteit door een bevoegde auditor van de certificatie instelling. Het ISO certificaat bevestigt dat de externe onafhankelijke objectieve onpartijdige, geaccrediteerde en geautoriseerde certificatie instelling (CI) heeft vastgesteld dat de organisatie aantoonbaar voldoet aan de eisen. De accreditatie is een autorisatie van de certificatie instelling door de Raad voor accreditatie (RvA).
Deze door de RvA bevoegde en geautoriseerde certificatie instellingen voeren externe beoordelingen (audits) uit en controleren verifieren en stellen vast of een organisatie (ZZP-er onderneming of MKB bedrijf) aantoonbaar in staat is te voldoen aan alle normeisen voorwaarden en verplichtingen.
Bij een positief resultaat van deze beoordeling ontvangt de organisatie het ISO certificaat als bevestiging van de conformiteit met de gestelde eisen. 
Het ISO certificaat is een schriftelijk bewijs en een formele erkenning als kwalificatie van de betrouwbaarheid van de onderzochte organisatie.

ISO certificering voordelen

ISO certificering heeft veel andere voordelen voor uw organisatie:

  1. ISO certificering geeft inzicht in de mogelijke kansen en bedreigingen voor jouw organisatie en je bent in staat kansen op te pakken en de gevolgen van incidenten en calamiteiten te beheersen. 
  2. Met ISO certificering realiseer je tijdige signalering van problemen en afwijkingen waardoor kan worden bijgestuurd en incidenten en klachten nu en in de toekomst kunnen worden voorkomen.
  3. ISO certificering toont aan dat het management grip heeft op de bedrijfsvoering en in staat is prestaties en producten op een beheerste wijze te verbeteren. 
  4. Met ISO certificering stelt u klanten tevreden door te leveren wat de klant verlangt zodat deze geen aanmerkingen maakt en zelfs zo ingenomen is uw de producten of diensten dat hij anderen op uw dienstverlening attent zal maken.
  5. De ISO certificering levert een positieve nuttige bijdrage aan het imago, zorgt voor hogere klanttevredenheid, is een belangrijk concurrentievoordeel en realiseert meer omzet. 
  6. Het ISO certificaat wordt erkend binnen en buiten Nederland erkend, is een toegangsbewijs voor aanbestedingen en is een paspoort tot internationale markten. 
  7. ISO certificering van uw bedrijf vraagt de invoering en inrichting van een managementsysteem in de organisatie wat voldoet aan de HLS structuur (High Level Structure) die verplicht is voor alle ISO managementsysteem normen. 

Hoe werkt ISO certificering?

Hoe werkt ISO certificering en certificatie?

ISO certificering is een werkwijze van onderzoek analyse en verbetering van processen producten en diensten. Met deze werkwijze aantoonbaar voldoen aan de eisen voor certificering vraagt vastleggen van procedures en werkwijzen in een kwaliteitsmanagementsysteem.

ISO certificering houdt een interne controle in en een evaluatie of de organisatie met deze vastgelegde procedures werkt conform de normeisen en het management het kwaliteitssysteem gebruikt voor het besturen van de organisatie.

ISO certificatie is een externe audit door een deskundige externe onafhankelijke geaccrediteerde Certificatie Instelling die nagaat of het kwaliteitsmanagementsysteem van de organisatie voldoet aan de voorschriften van de norm en aan wet- en regelgeving. Wanneer de geautoriseerde auditor van de Certificatie Instelling concludeert dat de organisatie aan alle eisen voldoet wordt het ISO certificaat verleend. Met deze schriftelijke bewijs toont de organisatie aan haar klanten dat haar producten, processen en diensten aan de eisen voldoen.

Formeel document

ISO certificering is een formeel document in de vorm van een ISO certificaat, een schriftelijke verklaring (papiertje aan de muur), afgegeven door een geautoriseerde auditor van een onafhankelijke onpartijdige geaccrediteerde certificatie instelling, die na een positief certificatie onderzoek (audit) heeft vastgesteld dat de organisatie is staat is haar processen, producten en diensten continu te evalueren en optimaliseren. Dit ISO certificaat is een kwalificatie als bevestiging dat uw organisatie, werknemers en producten voldoen aan de in een internationaal erkende en overal geaccepteerde en gewaardeerde ISO norm vastgestelde eisen en voorwaarden. De ISO certificatie instelling die het onderzoek uitvoert moet voldoen aan de eisen voorwaarden en richtlijnen die zijn vastgesteld in het certificatie schema voor kwaliteitsmanagementsystemen. Het ISO certificaat is een formeel document dat laat zien dat de gecontroleerde organisatie de competentie heeft te werken conform de voorwaarden van de ISO norm.

ISO certificering, meer weten?

Wilt u meer weten? Stel hieronder uw vragen over ISO certificering als u meer wilt weten over hoe u op een eenvoudige wijze, praktisch doelmatig en snel kunt aantonen te voldoen aan de normeisen, hoe u dit kunt evalueren en hoe u uw processen kunt verbeteren?
Of wilt u meer weten over de bedragen die u moet uittrekken voor de kosten van de adviseur en de certificatie instelling? U krijgt binnen enkele uren antwoord op uw vragen aan één van onze specialisten. U kunt natuurlijk ook direct een offerte aanvragen of een kennismakingsgesprek.